dinsdag 12 mei 2015

tentoonstelling


BplusC lokatie Oude Vest,
Oude Vest 45
(ingang Hazewindsteeg)
2312 XS Leiden

De tentoonstelling maakt deel uit van het Textiel Festival 2015 in Leiden

zaterdag 25 april 2015

nieuws

Heel hard bezig met het voorbereiden van een tentoonstelling. Met Texperanto doen we mee met het textielfestival in Leiden. We hebben een eigen ruimte die we gaan invullen met diverse werkstukken.. Afgelopen weekend hebben we (bijna) alles gefotografeerd. Dat betekent dat alles nu klaar is, op wat laatste afwerkingen na.


Lees hier meer info over de tentoonstelling.


woensdag 12 november 2014

batik en ontkleuren

Afgelopen vrijdag en zaterdag heb ik bij DIY in Amsterdam een workshop gevolgd van Rita Trefois. Veel geleerd over het wegnemen van aangebrachte kleuren. Door middel van verven, figuren maken met was erop, fixeren of juist niet fixeren, spoelen of chemisch kleur verwijderen, en dit een aantal keer achter elkaar, kwam er uiteindelijk dit resultaat uit:
Hierbij moet de was nog verwijderd worden.
Het hele proces is beschreven in het boek van Rita Trefois, Fascinerend Batik.
Zie ook bij Nienke en Suus voor een verslag.

This is a result of a batik workshop where I was thaught how to remove colors in two different ways.

dinsdag 21 oktober 2014

nog eens gelplate

Ook dit zijn kaarten waarbij de basis gemaakt is met de gelplate. Bij de eerste is op een commerciƫle stof een print afgedrukt. Deze stof is onderdeel van de kaartenruil bij Tegendraads, dit was het ingebrachte materiaal dat gebruikt moest worden. Bij de tweede kaart heb ik daar ook een stukje van gebruikt.
De tweede achtergrond is gemaakt met behulp van een zelfgemaakte stempel. Op een karton met dubbelzijdig plakband  figuren neerleggen. Deze compositie in de verf op de gelplate drukken en daarna je stof op de gelplate leggen. 


dinsdag 29 juli 2014

gelplate

Ik ben weer bezig geweest met een gelplate. Deze keer met een zelfgemaakte, omdat ik een man in huis heb die graag experimenteert en zodoende voor mij een gelatine plaat heeft gemaakt. De eerste was te zacht, ik dook als het ware meteen met mijn handen in de prut. Het lukte me om een paar prints te krijgen maar die kwamen er niet echt mooi uit. Geen foto's gemaakt. Vandaag de tweede poging, met twee keer zoveel gelatine in het mengsel. Het resultaat was prima, en heeft het aardig uitgehouden. Tot er teveel barsten inkwamen.
Inmiddels heb ik genoeg prints om verder te bewerken. Deze lappen zijn iets te groot, maar van die kleine lappen maak ik kaarten. Zoals deze:
Busy with a bigger geplate made from gelatin. At first the recipe did not work, so a new plate was made with twice the amount of gelatin in it. I made a lot of prints and have enough for further experimenting or cardmaking.


woensdag 16 juli 2014

Hoorn

Wat een mooie dag vandaag. Een prima dag voor de weversmarkt in Hoorn. Met een goed vakantiegevoel naar Hoorn gereden en daar de markt afgelopen. Kijken naar al dat moois, beetje kopen,  rondwandelen, een demo gezien van een heel snelle manier van wol verven, inspiratie opgedaan.

Ook ik ben bezig geweest met de gelli plate. Ik vind deze erg handig. Hoef ik niks van te voren te maken, wat tijd kost die ik graag vervend wil besteden. Bovendien gaat de gelli plate eindeloos mee als je er niet hard op krast. dus die investering haal je er wel uit. 
Dit zijn kleine lapjes waar soms al stempels opstonden. En in het midden is een afdruk van doorzichtig verpakkings tape, geplakt op zilverpapier. Met de tape maak je de plaat goed schoon, dus dat doe ik meestal als laatste.

Today I was in Hoorn enjoying a big market with lots of threads, wool, felt, and more. And the weather was terrific.
Then I showed some of my results with the gelli plate. In the middle you see a print on clear tape, bonded on siverwrap. The tape will clear your plate nicely so I prefer to do that last.



dinsdag 27 mei 2014

Nadelwelt Karlsruhe

Inmiddels weer thuis van een goed verlopen beurs. Druk bezig geweest met demonstraties en uitleg geven en gelukkig soms ook in het Engels. Ik ben vooral aan de slag gegaan met de nieuwe waterverf, de Neocolor krijtjes type 1, de stiften gevuld met acrylinkt en diverse sjablonen en stempels op verschillende papiersoorten en stof. Ook ben ik bezig geweest met het maken en vullen van een klein boekje, waarover een andere keer meer..


Pictures of a very busy event and some of my try-outs with watercolour paint, neocolor crayons, stamps and stencils on various surfaces, paper and fabric.