dinsdag 12 oktober 2021

Tentoonstellingen

 Morgen begint de tentoonstelling van TAG, Teylinger Art Gallery in de Herenstraat 55 te Voorhout. Van 13 oktober tot en met 30 oktober. Veel mooie schilderijen te zien, gratis toegang, geopend op woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag van 11 tot 5 uur. Ik ben op woensdag 20 oktober aanwezig. Van mij zijn er twee schilderijen te zien:



Maar eerst ga ik naar Karlsruhe! Naar de grote handwerk en quilt beurs, Nadelwelt, en dit keer niet om mee te helpen bij de verkoop van mooie materialen. Nee, met drie anderen vorm ik een gelegenheids collectief dat textiele werkstukken tentoonstelt. Mijn werkstukken zijn allen quilts, maar de anderen (Marjon de Vroed, Janine Wetzels en Ria Braspenning) hebben ook meer 3dimensionaal werk. We hebben best een grote ruimte toegewezen gekregen en hebben er erg veel zin in om dat te vullen.
Eén van mijn werkstukken maakte ik twee jaar geleden voor de Texperanto tentoonstelling. 


Deze quilt zou toen ook doorreizen naar Karlsruhe, maar ja, corona gooide alle programma’s omver. Dus dit is dan van uitstel komt geen afstel! 
In een eerdere blog  ( Hier ) beschreef ik het maak proces. Verder hangt er nog het een en ander, ook quilts die net af zijn. 
Morgenochtend begint de reis naar Karlsruhe, donderdag opbouwen en dan drie dagen exposeren. We hebben er allevier veel zin in!



zaterdag 18 september 2021

Quilt tentoonstelling

 We zijn nog even in Frankrijk. Zowiezo heerlijk om weer hier te zijn. In twee dagen hebben we alle tentoonstellingen rondom Saint Marie-aux-mines gezien. Genoten van allerlei verschillende quilts. Het was veel minder druk dan voorgaande jaren en toch bekenden tegen gekomen. 

De wedstrijd quilts zijn mooi en kleurrijk. Ik ben trots dat mijn quilt er tussen hangt.




Deze quilt is grotendeels met de hand in elkaar gezet en met de hand doorgequilt. 

En nu druk met de volgende tentoonstellingen. Er moet nog het een en ander worden afgemaakt. Eentje heb ik hier bij me, die veel handwerk nodig heeft. Thuis ligt ook nog wat te wachten.


dinsdag 7 september 2021

Het kan weer



 Het is een hele tijd rustig geweest. Ik heb natuurlijk niet stil gezeten, het maken van diverse werkstukken ging gewoon door. Maar er waren weinig afspraken, geen tentoonstellingen. Allerlei evenementen werden uitgesteld of afgezegd. Maar komende tijd wordt het ingehaald! 


Om te beginnen is er volgende week het patchwork en quilt festival in Sainte Marie-aux-mines in Frankrijk. Vorig jaar werd het afgelast, maar gelukkig gaat het dit jaar door. Met onder andere de expositie van quilts die vorig jaar waren uitgekozen met het onderwerp ‘wild’. Ik ben erg blij dat mijn quilt daartussen hangt. En volgende week ga ik er heen om het allemaal te bekijken. 

Hier wat foto’s van de quilt in wording. Veel handwerk. Ik kreeg het op tijd af doordat ik verder niet zo veel te doen had, toch nog een voordeel in die tijd 😁 Volgende week de hele quilt!





Hierna volgen in oktober twee zeer verschillende tentoonstellingen, één in Duitsland en één hier om de hoek met schilderijen. En dan in november nóg één, met Tegendraads. Waarover een andere keer meer. 


vrijdag 6 december 2019

tentoonstelling

In het begin van dit jaar werd ik benaderd door Texperanto, een groep van textiele kunstenaars waar ik ook lid van ben geweest. De groep bestaat dit jaar tien jaar, en viert dat met een tentoonstelling waar de oude leden ook voor uitgenodigd werden. Het thema is tijd, en de tentoonstelling begint vandaag in Buren, en gaat volgend jaar in mei naar Nadelwelt in Karlsruhe.
Vooral vanwege dat laatste besloot ik een quilt te maken en niet een schilderij in te sturen. Ik ben na het verlaten van Texperanto meer gaan schilderen. Maar textiel en quilten blijft me ook nog steeds boeien.
Ik was al voor andere projecten bezig met heel veel lappen afbinden. En dan verven. Uiteindelijk besloot ik mijn quilt voor deze tentoonstelling ook zo op te bouwen.



 Afbinden en verven, en daarna weer verven en dan quilten.

Het resultaat is dus te zien in Buren. 
Bij deze de uitnodiging:

TeXperanto viert dit jaar haar tiende verjaardag. Dat vieren we met deze tentoonstelling.
 Leden en oud-leden hebben werk gemaakt rondom het thema het thema ‘Tijd’. Er valt veel te zeggen over tijd. Ga zoeken op internet en je wordt overspoeld met wijze spreuken en lessen. Daar wagen wij ons niet aan. Wij verbeelden de tijd. Hoe? Dat kunt u zelf bekijken tijdens de openingsuren.
Er is werk te zien van: Henriët Bovenkerk, Ria Braspenning, Anja van Dijk, Dieuwke Frijda, Marjo van der Leeuw-Lauwereys, Karine Mels, Patty Muller, Marloes van Rees, Riet Schouten, Marjon de Vroed, Janine Wetzels en Marion Zijlstra

Wanneer: 6 t/m 8 december 2019 13:00 – 17:00 
               13 t/m 15 december 2019 13:00 – 17:00 
Waar: Synagoge Buren 
          Kniphoek 14 4116 BX Buren (Gld)

dinsdag 20 september 2016

Ste Marie aux Mines

Afgelopen week was het weer zover: de tentoonstellingen van diverse quiltsoorten in Ste Marie aux Mines in Frankrijk. Voor quilters een begrip. Er is voor elke smaak een tentoonstelling. Van traditioneel en antiek werk tot moderne artquilts.
Dit jaar had ik een quilt ingestuurd voor de wedstrijd die ook elk jaar gehouden wordt en die was aangenomen! Hele eer, super blij. Het onderwerp was The Magic of Color, de afmetingen moesten 75 bij 130 zijn. En dit is het geworden: Fall Colors of New England

De quilt is eerst gequilt en daarna geverfd.
Spannend om het op te sturen. Opgerold in een hoes en dan in een speciaal bestelde koker. Mijn quilt kan nl niet gevouwen worden door de gebruikte verf, dan blijf je die vouwen zien.

Samen met Sandra van Velzen die ook een quilt op deze tentoonstelling heeft hangen, heb ik twee dagen door Ste Marie aux Mines en omliggende dorpen gelopen en diverse tentoonstellingen bezocht. We hebben vooral genoten van de tentoonstelling van Ann Johnston en van de grote quilts van Color improv 2  onder leiding van Nancy Crow.
Tussendoor hebben we ook nog onze handen uit de mouwen gestoken bij Mijn Eigen.
Wij verbleven in een leuk dorpje, Kaisersberg, in een mooi appartement in een schattig huisje in het centrum van het dorp. Vakantiegevoel


zaterdag 20 augustus 2016

tentoonstelling Tegendraads

Het is al op de helft, maar het is zeker de moeite waard!
De tentoonstelling van Tien jaarTegendraads in het Leids Wevershuis op de Middelste gracht 143 in Leiden. Open van dinsdag t/m zondag, van 13.00 tot 16.00 uur. Toegang gratis.
Wat is Tegendraads?
Tegendraads is een groep quilters die graag meer willen leren op textiel gebied. We delen technieken met elkaar, volgen samen workshops, dagen elkaar uit, en kijken graag naar wat iedereen zo gemaakt heeft. En het zijn lang niet allemaal quilts. We komen eens per maand bij elkaar in Leiden.
Blog: http://tegendraads-leiden.blogspot.nl/ 

Voor deze tentoonstelling hebben we een alfabeth aan technieken gemaakt, die in de gang hangt. En we hebben de boom in het binnenplaatsje versierd met lapionnen zoals deze van Marijke L.:


woensdag 9 maart 2016

mandjes


Ergens in de zomer van 2008 ben ik begonnen met mandjes maken. Daarna lag het een poosje stil, en begin 2009 ben ik weer verder gegaan. Niet in een heel hard tempo, maar rustig ter ontspanning tussendoor. Drie jaar later had ik 213 mandjes bij elkaar en ben ik het met de hand aan elkaar gaan zetten. Ja, dat is veel minder ontspannend. En daarna heb ik de mandjestop gedubbeld met een vulling en een mooie achterkantstof en toen was het klaar voor het met de hand quilten....Dat bleek een lastige onderneming te zijn, waardoor het drie jaar bleef liggen met drie gequilte mandjes.
Daarom nu de naaimachine gepakt en in twee dagen (eerst nog met een ander quiltpatroon, maar dat werd niks en heb ik uitgehaald) de boel met een golvend patroon er dwars over doorgequilt. Bies erom en klaar. Hè hè.
De quilt is 102 bij 52 cm, met 213 mandjes van 7 bij 7 cm.



donderdag 21 januari 2016

under construction

Ik ben al een tijd bezig met het aan elkaar zetten van resten lapjes.
Eerst heb ik quiltstoffen die ik niet meer mooi vond, of waarvan ik dacht dat ik ze echt niet meer ging gebruiken, zwart geverfd. Niet alle commerciële quiltstoffen laten zich goed verven. Maar als het enigszins gelukt was, kon ik ze gebruiken. Dit vormde het begin van mijn quilt "under construction" die mei vorig jaar in Leiden heeft gehangen op de tentoonstelling van Texperanto.
wordt vervolgd

woensdag 4 november 2015

geel op rood

Het is een hele drukke periode geweest, met veel leuke dingen.
Om met een van de laatste activiteiten te beginnen: na een masterclass in Biezenmortel was er een tentoonstelling van de gemaakte werkstukken in Maastricht. In het Mecc, tijdens de OEQC (Open Europese quilt kampioenschappen). Ook van mij hing een werkstuk:

Voor wie meer wil zien van de tentoonstellingen in Maastricht, verwijs ik naar het blog van Shirley, die heel veel foto's laat zien.

donderdag 18 juni 2015

al weer bijna voorbij

De tentoonstelling is al weer bijna achter de rug, volgende week zaterdag ruimen we op.
Deze foto is gemaakt op de opening. Mijn werkstuk hangt in de etalage bij de deur. Soms is dat het enige wat je te zien krijgt, want de locatie is helaas veel dicht doordat het cursus seizoen op zijn eind loopt. Het helpt als je van te voren belt.

Ook de lessen beeldende vorming zitten er weer op. Volgende week gaan we nog naar het gemeentemuseum in Den Haag als afsluiter. Bij deze mijn laatste werkstuk.
Op dit moment ben ik hard aan het werk met encaustic technieken, waarover een volgende keer meer. Ook ben ik me aan het voorbereiden op een volgend textiel werkstuk. De eerste lappen daarvoor zijn inmiddels geverfd en uitgezocht.

dinsdag 12 mei 2015

tentoonstelling


BplusC lokatie Oude Vest,
Oude Vest 45
(ingang Hazewindsteeg)
2312 XS Leiden

De tentoonstelling maakt deel uit van het Textiel Festival 2015 in Leiden

zaterdag 25 april 2015

nieuws

Heel hard bezig met het voorbereiden van een tentoonstelling. Met Texperanto doen we mee met het textielfestival in Leiden. We hebben een eigen ruimte die we gaan invullen met diverse werkstukken.. Afgelopen weekend hebben we (bijna) alles gefotografeerd. Dat betekent dat alles nu klaar is, op wat laatste afwerkingen na.


Lees hier meer info over de tentoonstelling.


woensdag 12 november 2014

batik en ontkleuren

Afgelopen vrijdag en zaterdag heb ik bij DIY in Amsterdam een workshop gevolgd van Rita Trefois. Veel geleerd over het wegnemen van aangebrachte kleuren. Door middel van verven, figuren maken met was erop, fixeren of juist niet fixeren, spoelen of chemisch kleur verwijderen, en dit een aantal keer achter elkaar, kwam er uiteindelijk dit resultaat uit:
Hierbij moet de was nog verwijderd worden.
Het hele proces is beschreven in het boek van Rita Trefois, Fascinerend Batik.
Zie ook bij Nienke en Suus voor een verslag.

This is a result of a batik workshop where I was thaught how to remove colors in two different ways.

dinsdag 21 oktober 2014

nog eens gelplate

Ook dit zijn kaarten waarbij de basis gemaakt is met de gelplate. Bij de eerste is op een commerciële stof een print afgedrukt. Deze stof is onderdeel van de kaartenruil bij Tegendraads, dit was het ingebrachte materiaal dat gebruikt moest worden. Bij de tweede kaart heb ik daar ook een stukje van gebruikt.
De tweede achtergrond is gemaakt met behulp van een zelfgemaakte stempel. Op een karton met dubbelzijdig plakband  figuren neerleggen. Deze compositie in de verf op de gelplate drukken en daarna je stof op de gelplate leggen. 


dinsdag 29 juli 2014

gelplate

Ik ben weer bezig geweest met een gelplate. Deze keer met een zelfgemaakte, omdat ik een man in huis heb die graag experimenteert en zodoende voor mij een gelatine plaat heeft gemaakt. De eerste was te zacht, ik dook als het ware meteen met mijn handen in de prut. Het lukte me om een paar prints te krijgen maar die kwamen er niet echt mooi uit. Geen foto's gemaakt. Vandaag de tweede poging, met twee keer zoveel gelatine in het mengsel. Het resultaat was prima, en heeft het aardig uitgehouden. Tot er teveel barsten inkwamen.
Inmiddels heb ik genoeg prints om verder te bewerken. Deze lappen zijn iets te groot, maar van die kleine lappen maak ik kaarten. Zoals deze:
Busy with a bigger geplate made from gelatin. At first the recipe did not work, so a new plate was made with twice the amount of gelatin in it. I made a lot of prints and have enough for further experimenting or cardmaking.


woensdag 16 juli 2014

Hoorn

Wat een mooie dag vandaag. Een prima dag voor de weversmarkt in Hoorn. Met een goed vakantiegevoel naar Hoorn gereden en daar de markt afgelopen. Kijken naar al dat moois, beetje kopen,  rondwandelen, een demo gezien van een heel snelle manier van wol verven, inspiratie opgedaan.

Ook ik ben bezig geweest met de gelli plate. Ik vind deze erg handig. Hoef ik niks van te voren te maken, wat tijd kost die ik graag vervend wil besteden. Bovendien gaat de gelli plate eindeloos mee als je er niet hard op krast. dus die investering haal je er wel uit. 
Dit zijn kleine lapjes waar soms al stempels opstonden. En in het midden is een afdruk van doorzichtig verpakkings tape, geplakt op zilverpapier. Met de tape maak je de plaat goed schoon, dus dat doe ik meestal als laatste.

Today I was in Hoorn enjoying a big market with lots of threads, wool, felt, and more. And the weather was terrific.
Then I showed some of my results with the gelli plate. In the middle you see a print on clear tape, bonded on siverwrap. The tape will clear your plate nicely so I prefer to do that last.



dinsdag 27 mei 2014

Nadelwelt Karlsruhe

Inmiddels weer thuis van een goed verlopen beurs. Druk bezig geweest met demonstraties en uitleg geven en gelukkig soms ook in het Engels. Ik ben vooral aan de slag gegaan met de nieuwe waterverf, de Neocolor krijtjes type 1, de stiften gevuld met acrylinkt en diverse sjablonen en stempels op verschillende papiersoorten en stof. Ook ben ik bezig geweest met het maken en vullen van een klein boekje, waarover een andere keer meer..


Pictures of a very busy event and some of my try-outs with watercolour paint, neocolor crayons, stamps and stencils on various surfaces, paper and fabric.

dinsdag 20 mei 2014

Karlsruhe

Komend weekend, vrijdag, zaterdag en zondag, is de jaarlijkse beurs in Karlsruhe. Ik ga weer mee met Mijn Eigen, assisteren in hun stand.
De kraam van Mijn Eigen is dit jaar groots want het boek van Sandra van Velzen en Janine Wetzels is in het Duits vertaald en wordt in Karlsruhe voor het eerst verkocht. Daarom gaat Sandra ook mee, wat ook al op haar blog te lezen is :-)
Behalve boekverkoop is er natuurlijk ook verkoop van diverse verfsoorten (oa nieuw: brusho!), en benodigdheden om de verf op de stof te krijgen. Eigenlijk al die dingen die in het boek zijn beschreven..
Hierbij een paar oefeningen van mezelf :-) Ik heb hiervoor verschillende verfsoorten door elkaar gebruikt: waterverf, brusho en acrylinkt. En verschillende stoffen gebruikt.

Coming weekend I will be with MijnEigen in Karlsruhe, Germany. Playing with lots of paint, assisting at the shop, and enjoying the expositions and other vendors :-) I did some excercises with various paints, like waterpaint and acryl ink on various backgrounds

maandag 31 maart 2014

Batik in Amsterdam

Op een leuke lokatie in Amsterdam (DIY textile school) waar ik toevallig het weekend daarvoor met een rondvaartboot van Admiraal Heijn langs kwam, heb ik een batik workshop van Rita Trefois gevolgd. Twee dagen om te leren hoe je een diepte in je batik kan krijgen, zodat er een voorstelling door je tekening heen schemert.


I spend two days in Amsterdam to practice batik techniques, learning how to get a transparency in my batik work.

maandag 24 maart 2014

kaarten

Elke maand een kaart. Dit zijn de kaarten die ik gemaakt heb in januari, februari en maart. 


Every month I make one card. These are from the first three months of this year.